Pedagogický výskum, jeho znaky, prístupy, druhy

Pedagogický výskum :

  • základný prostriedok ako spoznávať pedagogické javy a fakty
  • organizovaná aktivita, ktorá zahŕňa testovanie, konceptualizáciu a experimentovanie teórie, ktorej cieľom je generovanie nových poznatkov

Úlohy výskumu :

  • rozvíjať a zdokonalovať metódy, techniku
  • výber správnych, relevantných metód pri skúmaní jednotlivých javov
  • vypracovanie klasifikácie výskumu metód podľa cieľa a predmetu výskumu
  • prispôsobenie výskumných metód iných vedných disciplín a ich využívanie v rámci pedagogického výskumu
  • analýz a využívanie poznatkov iných vied v rámci pedagogického výskumu
  • umožnenie verej kontroly výsledkov a aplikovaných metód

Znaky výskumu :

  • poznávanie aktívnej pedagogickej skutočnosti
  • prebieha podľa vopred vypracovaného a skonštruovaného plánu
  • jednotlivé kroky majú presnú časovú následnosť - systematickosť
  • kritičnosť a sebakontrola, záverečná správa

Prístupy vo výskume :

  • scientický - vedecký, javy sa presne kvantifikujú, objektívne zisťujú a spracúvajú logickymi postupmi
  • zjednodušujúci - uplatňuje sa ak nemožno javy kvantifikovať, premenné nie sú presne uchopitelné

Druhy výskumu:

         - systémovo - kontextový = vzťah výsledku ku kontextu a ostatným charakteristikám

  • podľa obsahu výskumného problému
     - základný            
     - aplikovaný
  • podľa systémových charakteristík  
     - systémovo - programový = týka sa programu, jeho tvorby
     - systémovo - vstupný = týka sa všetkých vstupných determinantov, ktoré ovplyvňujú výsledok VVprocesu 
    - systémovo - procesný = výsledky sú závislé od VVprocesu
    • podša inštitúcie, ktorá daný výskum realizuje
    • podľa disciplín, z ktorých vychádza
    • podľa podmienok, kde sa výskum uskutočnuje
    • podľa rozsahu
    • podľa prístupu k skúmanému javu