Pedagogický výskum, jeho znaky, prístupy, druhy
Pedagogický výskum :
- základný prostriedok ako spoznávať pedagogické javy a fakty
- organizovaná aktivita, ktorá zahŕňa testovanie, konceptualizáciu a experimentovanie teórie, ktorej cieľom je generovanie nových poznatkov
Úlohy výskumu :
- rozvíjať a zdokonalovať metódy, techniku
- výber správnych, relevantných metód pri skúmaní jednotlivých javov
- vypracovanie klasifikácie výskumu metód podľa cieľa a predmetu výskumu
- prispôsobenie výskumných metód iných vedných disciplín a ich využívanie v rámci pedagogického výskumu
- analýz a využívanie poznatkov iných vied v rámci pedagogického výskumu
- umožnenie verej kontroly výsledkov a aplikovaných metód
Znaky výskumu :
- poznávanie aktívnej pedagogickej skutočnosti
- prebieha podľa vopred vypracovaného a skonštruovaného plánu
- jednotlivé kroky majú presnú časovú následnosť - systematickosť
- kritičnosť a sebakontrola, záverečná správa
Prístupy vo výskume :
- scientický - vedecký, javy sa presne kvantifikujú, objektívne zisťujú a spracúvajú logickymi postupmi
- zjednodušujúci - uplatňuje sa ak nemožno javy kvantifikovať, premenné nie sú presne uchopitelné
Druhy výskumu:
- systémovo - kontextový = vzťah výsledku ku kontextu a ostatným charakteristikám
-
podľa obsahu výskumného problému
- základný
- aplikovaný -
podľa systémových charakteristík
- systémovo - programový = týka sa programu, jeho tvorby
- systémovo - vstupný = týka sa všetkých vstupných determinantov, ktoré ovplyvňujú výsledok VVprocesu
- systémovo - procesný = výsledky sú závislé od VVprocesu -
- podša inštitúcie, ktorá daný výskum realizuje
- podľa disciplín, z ktorých vychádza
- podľa podmienok, kde sa výskum uskutočnuje
- podľa rozsahu
- podľa prístupu k skúmanému javu